Kurban Yüce Allah'ın rahmetine yaklaşmak için ibadet niyeti ile kesilen özel
hayvandır. Kurban bayramı günlerinde (ilk üç günde) böyle Allah rızası için
kesilen kurbana (Udhiyye), bunu kesmeğe de "tazhiye"denilir.
Kurban Bayramında ibadet niyeti ile kurban kesmek, hür, mukîm (yolcu olmayan),
müslim ve zengin kimseye vacibdir. Zenginden maksad, temel ihtiyaçlarından
başka, artıcı olsun olmasın, en az iki yüz dirhem gümüş değerinde bir mala sahib
olan, fitre vermekle yükümlü olan kimselerdir. (Zekât bölümüne bakılsın!..)
Kurban kesme günlerinde (kurban bayramının ilk üç gününde) kurban kesmeğe gücü
varken kurban kesmeyip de sonra fakir düşse, buradaki vücub üzerinden düşmüş
olmaz.
Kurban kesme yükümlülüğü için, İmam Azam ile İmam Ebû Yusuf'a göre, akıl ve
büluğ şart değildir. Bundan dolayı zengin olan bir çocuğun veya bir delinin
malından bunların velisi kurban keser. Bu çocuk veya bu mecnun o kurbanın
etinden yer. Geri kalan kısmı da, elbise gibi aynından faydalanacakları bir
şeyle değiştirilir.
Fakat İmam Muhammed'e göre, kurban yükümlülüğü için akıl ve büluğ şarttır.
Bundan dolayı çocukların ve mecnun olanların mallarından kurban kesilmesi
gerekmez. Fetva da buna göredir. Velileri onlar adına mallarından kesecek
olsalar, kurban bedelini onlara ödemeleri gerekir. Ancak bir kimsenin kendi
malından çocuğu için kurban kesmesi mendubdur.
(İmam Malik ile İmam Şafiî'ye göre; kurban vacib değil, müekked bir sünnettir.)
Vacib olan kurban görevi, Hak yolunda fedâkarlığın bir nişanıdır, Yüce Allah'ın
verdiği nimetlere karşı yapılan bir şükürdür. Bunun sonucu da sevaba ulaşmak ve
birtakım belâlardan korunmaktır.
Şu gerçek de bilinmeli ki, insanların ihtiyaçlan için yeryüzünde yüz binlerce
hayvan kesiliyor. Fakat bunlardan yalnız durumları yeterli olanlar yararlanıyor.
Kurban Bayramında ise, Hak rızası için birçok hayvan kesiliyor. Bunların
etlerinden ve derilerinden çok fakir kimseler de yararlanıyor. İktisadî olan
mesele, dinî ve ahlâkî bir mahiyet kazanıyor. Şahıs menfaatı yerine toplumun
menfaatı bulunmuş oluyor. Bunun için kurban kesilmesi, İslâma ait insanî ve
sosyal büyük bir fedakârlık demektir.
Kurban kesilmekle, kesilen hayvanların sayısı çok artmış olmaz; çünkü kurban
kesilen günlerde kasapların kestiği hayvan sayısı azalır ve böylece o günlerde
aynı miktar hayvan kesilmiş olur.
Kendi zevkleri için hergün binlerce hayvanın kesilmesini çok görmeyenlerin,
senede bir defa Allah rızası için bir miktar hayvanın muhtaçlar yararına olarak
Kurban adı altında kesilmesini çok görmeleri, doğrusu büyük bir
düşüncesizliktir.
Sonuç : Kurbanın meşru olması, din, ahlâk ve toplum yararı bakımından birtakım
hikmet ve hacetlere dayanır. Bunu değerlendiremeyecek bir akıl sahibi olamaz.
Kaynakça : Ömer Nasuhi Bilmen
Kurban'la İlgili Bir Ayet : Bismillahirrahmanirrahim
O Halde, Rabbin için namaz kıl, kurban kes.
(Kevser Suresi), 2. Ayet
Kurban'la İlgili Bir Hadis : “Allah her şeyde iyi davranmamızı emretti;
öldürürken bile incitmeden öldürün, hayvan keserken hayvanı fazla acıtmayın,
keseceğinizde bıçağınızı iyice bileyin ki hayvan acı çekmesin.”
(Nesai, Dahâyâ, 26)