Kurbanın kesilme zamanı nahr (Bayramın birinci, ikinci ve üçüncü) günleridir.
Fakat birinci günde kesilmesi daha faziletlidir.
Kurbanlar, bayram namazı kılınan şehir gibi yerlerde, bayram namazı kılındıktan
sonra bayram namazı kılınmayan yerlerde ise bayram gününün fecrinden sonra
kesilir. İlk vakti budur. Kurbanı geceleyin kesmek tenzihen mekruhtur.
(İmam Şafiîye göre, kurbanlar bayramın dördüncü günü güneş batıncaya kadar
kesilebilir.)
Kurbanlar kıbleye karşı yatırılarak "Bismillâhi Allahü Ekber" diye kesilir.
Kurbanı, elinden geliyorsa sahibi kesmelidir, değilse uygun gördüğü bir
müslümana emredip kestirmeli ve kendisi de başında bulunmalı. Şu âyet-i kerimeyi
de okumalıdır:
"Benim namazım, ibadetlerim, yaşayışım ve ölümüm âlemlerin Rabbı Allâh içindir
ki, O'nun ortağı yoktur." (En'am: 162)
Yalnız kurban sahibinin Besmelesi yeterli olmaz; onu kesenin Besmele'yi
getirmesi şarttır. "Bismillahi Allahü Ekber" demelidir.
Kasden Besmele terkedilirse, kurbanın eti yenmez. Kurban sahibinin eli hayvanı
kesenin eli üzerinde olarak hayvanı kesecek olsalar, her ikisinin de Besmele
çekmesi gerekir. Bunlardan biri Besmele'yi terk ederse, hayvanın eti yenmez.
Kurban Bayramında kesilmek üzere satın alınmış kurbanlık hayvan, nahr (kurban
kesme) günlerinde kesilmemiş olsa, o hayvan mevcutsa aynını sadaka vermek
gerekir. Helâk olmuşsa kıymetini sadaka olarak fakirlere vermek icab eder,
ertesi seneye bırakılmaz.
Kurbanın vacib olmasına nahr günlerinin sonu esastır. Bunun için Kurban
Bayramının üçüncü günü güneş batmadan önce zengin olan kimsenin kurban kesmesi
gerekir. Daha önce fakir olması bunu etkilemez. Aksine olarak o günün güneş
batışından önce fakir düşen veya ölen müslümanlardan bu kurban kesme yükümlülüğü
düşer.
Zilhiccenin onuncu günü olduğuna şehadet edilip de Bayram namazları kılındıktan
ve kurbanlar kesildikten sonra, günün henüz arefe günü olduğu anlaşılsa,
müslümanların itaat ve ibadetlerini koruma bakımından, kılınan namaz ve kesilen
kurbanlar geçerli sayılır. Çünkü böyle hatalardan kaçınmak her zaman için mümkün
değildir.
Zilhicce'nin onuncu günü olduğu zeval vaktinden önce gerçekleşse, Bayram namazı
kılınır. Ondan sonra kurbanlar kesilir. Fakat Zeval vaktinden sonra gerçekleşmiş
olsa, o gün Bayram namazı kılınmaz, kurbanlar kesilebilir. Ertesi gün de, Bayram
namazı kılınır.
Hayvanı, kesim yerine yumuşak bir davranışla getirmeli ve keskin bıçak
kullanılarak hayvana eziyet verilmemelidir. Fazla acı duymaması için, hareket
hali sona erdikten sonra onu yüzmelidir. Kurban sahibi, kurban kesildiği gün,
ilk yemeğini kurbanın ciğerinden seçmelidir, bu mendubdur.
Kaynak : Ömer Nasuhi Bilmen
Kurban'la İlgili Bir Ayet : Bismillahirrahmanirrahim
Gelsinler ki, kendilerine ait bir takım menfaatlere şahit olsunlar ve Allah'ın
kendilerine rızık olarak verdiği (kurbanlık) hayvanlar üzerine belli günlerde
(onları kurban ederken) Allah'ın adını ansınlar. Artık onlardan siz de yiyin,
yoksula fakire de yedirin.,,
(Hac Suresi), 28. Ayet
Kurban'la İlgili Bir Hadis : “Allah her şeyde iyi davranmamızı emretti;
öldürürken bile incitmeden öldürün, hayvan keserken hayvanı fazla acıtmayın,
keseceğinizde bıçağınızı iyice bileyin ki hayvan acı çekmesin.”
(Nesai, Dahâyâ, 26)