Kevser Suresi’ndeki emrin bir başka manaya da gelme ihtimalinden ötürü,
alimlerin çoğu kurbanın kesin bir farz olmadığı kanaatine varmışlardır.
Hanefiler ise bu emrin, kesin yapılması gereken bir talepte bulunduğu, ancak bu
farklı yorum ihtimaline bakarak buna inanmayanın dinden çıkmayacağı kanaatine
varmışlardır. Böyle yapılması kesin olarak istenen, ama mahiyeti konusunda başka
yorumlar da yapılabilecek şeyler için Hanefîler “farz” değil de “vacip”
kavramını kullanırlar. Bu sebeple kurban Hanefilere göre vaciptir. Yani imkanı
olanlar onu kesmelidirler ama bunu başka yorumlara bakarak yumuşatmakta
serbesttirler.
Şafiilere göre ise kurban sünnettir, ama sıradan bir sünnet değildir. Yapılması
gereken bir sünnettir, yani “sünneti lazıme” dir.
Müslim şöyle nakletmiştir. “Allah Rasulü Medine’de kurban bayram namazını
kıldırmıştı. Bazı insanlar acele davranıp kurbanlarını kestiler. Hz.
Peygamber’in kestiğini zannetmişlerdi. Bunun üzerine Hz. Peygamber (sav)
kendinden önce kesenlerin tekrar kurbanlarını kesmelerini emretti. Eğer kurban
sadece isteyenlerin kesecekleri bir ibadet olsaydı, onların iade etmelerini
emretmezdi.”
Sonuç: Hanefîlere göre kurban kesmek vaciptir, kesmeyen günahkar olur. Şafiîlere
göre kesmek sünnettir, kesmeyen günahkar olmaz. Kaynak : Sorularla İslamiyet
Kurban'la İlgili Bir Ayet : Bismillahirrahmanirrahim
(Ey Muhammed!) Onlara, Adem'in iki oğlunun haberini gerçek olarak oku. Hani
ikisi de birer kurban sunmuşlardı da, birinden kabul edilmiş, ötekinden kabul
edilmemişti. Kurbanı kabul edilmeyen, "Andolsun seni mutlaka öldüreceğim"
demişti. Öteki, "Allah ancak kendisine karşı gelmekten sakınanlardan kabul eder"
demişti.
(Mâide Suresi), 27. Ayet
Kurban'la Ilgili Bir Hadis : “Allah her seyde iyi davranmamizi emretti;
öldürürken bile incitmeden öldürün, hayvan keserken hayvani fazla acitmayin,
keseceginizde biçaginizi iyice bileyin ki hayvan aci çekmesin.”
(Nesai, Dahâyâ, 26)